Beleidsplan Stichting Sint Helpt

Stichting Sint Helpt heeft als doelstelling om alle kinderen wiens ouders gebruik maken van de Voedselbank, op Sinterklaasavond te voorzien van een cadeautje. We focussen ons op kinderen in de leeftijd van 0-14 jaar. Deze kinderen geloven nog in Sinterklaas en/of zijn basisschoolleerlingen. Stichting Sint Helpt wil bewerkstelligen dat deze kinderen zich gelijk voelen aan alle andere kinderen waar het thuis financieel iets minder zwaar is.

Ons streven is om met behulp van giften van zowel particulieren als bedrijven, al de benodigde middelen te generen om in alle kosten te voorzien. Dit ook omdat we alle geschenken nieuw willen aanschaffen en passend voor de leeftijd van elk kind. De laatste drie jaar geven we ook elk kind een functioneel kado. Bijvoorbeeld: een badjas of dekbedovertrek. Op basis van de uitgaven van vorig jaar, kunnen we een raming maken voor dit jaar, waarbij we uitgaan van een kostprijs per kind die binnen onze begroting past (zie pagina 3 van dit document).

De gegevens van de gezinnen (en daarmee de kinderen) worden verkregen door samenwerking met Voedselbank Zeeuws-Vlaanderen. Alle 7 locaties vallen binnen ons “werkgebied”. Het aantal kinderen binnen onze doelgroep vernemen wij via Voedselbank Zeeuws Vlaanderen (verdeeld over de verschillende locaties).

Onze Stichting bestaat uit 4 leden (waarvan voorzitter, penningmeester en secretaris zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel). Alle werkzaamheden worden volledig belangeloos uitgevoerd door alle leden.

In geval van opheffing van de Stichting, vervallen onze tegoeden aan Voedselbank Zeeuws-Vlaanderen die daar in algemene zin dan gebruik van kunnen maken.

Op pagina 2 van dit document is een voorbeeld fundraising-brief weergegeven (zonder weergave van de beoogde sponsor).

Voorbeeld brief (2022):

Alle kinderen zijn dol op Sinterklaas en simpelweg het feit dat de situatie thuis (financieel) misschien niet rooskleurig is, mag geen reden zijn om als kind buiten de boot te vallen. Sinds een paar jaar wordt er in Zeeuws-Vlaanderen een aktie op touw gezet om ervoor te zorgen dat ook kinderen (in de leeftijd van 0 tot 14 jaar) wiens ouders gebruik maken van de Voedselbank, een passend kado krijgen met Sinterklaas. De aktiviteiten hiervoor zijn gebundeld in de Stichting Sint Helpt in Hulst.

De Stichting Sint Helpt maakt zich sterk om ervoor te zorgen dat er op pakjesavond voor elk kind een pakketje klaar ligt. Het gaat hier om de kinderen van alle 7 uitdeelpunten van de Voedselbank in Zeeuws-Vlaanderen. In Hulst hebben we een dependance van de schatkamer van Sinterklaas ingericht om alle pakjes te verzamelen, en ervoor te zorgen dat elk kind een naar zijn/haar leeftijd passend kado krijgt. De Stichting Sint Helpt zorgt ervoor dat elk kind geregistreerd is met naam en familienaam, zodat elk pakje ook op het juiste adres terecht komt. Zelfs zonder hulp van Zwarte Piet.

De Stichting Sint Helpt is volledig afhankelijk van giften. De begroting van dit jaar (2022), is gebaseerd op de aantallen kinderen die voorafgaande jaren door onze Sinterklaas zijn bezocht. Dit jaar maken, door gewijzigde regelgeving, echter nog meer gezinnen gebruik van de Voedselbank en is het aantal kinderen tussen 0 en 14 jaar: 390!

Middels deze brief willen ons graag aanmelden als “goed doel” bij het Kiwanis-Kennisquiz evenement. Onderaan deze brief staat een financiële toelichting.

Aangezien ons begroting uitgaat van een bedrag wat we niet in de korte periode rondom Sinterklaas kunnen generen, zoeken we actief het gehele jaar door naar potentiële sponsoren en fund-raising activiteiten.

Namens Stichting Sint Helpt,

Jacqueline van de Voorde

voor omroep zeeland 2_edited.jpg

Verantwoording Jaarrekening 2022

Aantal kinderen 430

• Alle kinderen kunnen voorzien van een cadeau binnen de kostprijs van 20-30 euro/kind.

• Het functionele cadeau was dit jaar een dekbedovertrek voor ieder kind.

• Beginsaldo      01-01-2022  € 17.247,84
    Eindsaldo        31-12-2022   € 30.290,38
    Kosten                                    €
    Baten                                      €

Verantwoording Jaarrekening 2021

Aantal kinderen 375

• Alle kinderen kunnen voorzien van een cadeau binnen de kostprijs van 20-25 euro/kind.

• Het functionele cadeau was dit jaar een badjas voor ieder kind.

• Beginsaldo      01-01-2021   € 14.969,08
    Eindsaldo        31-12-2021     € 17.247,84